Grup de Pius XII

GRUP DE PIUS XII

29/10/2013

Grup de Pius XII (dones magrebines i subsaharianes)

Antoni Caba, Retrat de dona, s.XIX

Per Clara Rebollo

 

Coneixeu cap artista?

Sí, el meu oncle té una fàbrica de ceràmica al Marroc, a Rabat, fan moltíssimes coses diferents i de diferents colors. Són més cars perquè són fets a mà.

Aquest museu té a les seves col·leccions moltes peces antigues i també de modernes. Us proposo que en parlem només d’una, entre totes podeu anar dient què veieu.

Una dona jove molt maca, amb el cabell recollit. (Totes parlen alhora per saber què és un recollit).

Està ben vestida.

Esteu d’acord?

Aquesta dona és clàssica i la del costa flamenca (assenyalant el retrat de Madrazo)

Les dues van elegants.

La primera va una mica sexi.

Una sembla antiga i l’altra moderna.

Mirem la fitxa per saber-ho del cert?

(Una voluntària llegeix en veu alta)

Totes dues són del segle XIX, ella tenia raó, són de la mateixa època.

Per què et sembla flamenca?

Pel pentinat, el maquillatge, el mocador.

No, perquè falta la flor!

Potser sí que una sembla més aristocràtica i l’altra més popular. I d’on penseu que poden ser aquestes dones?

Penso que les dues són espanyoles, i tu què en penses?

Mmm, els pintors sí que són d’aquí.

Podem parlar de la mirada, es pot parlar d’això?

Sí, és clar.

La veig trista (la pintura de Caba).

Jo la veig forta (parlen totes alhora).

D’acord, deixem la descripció de banda i mirem de parlar de la psicologia d’aquests personatges? Veieu el coratge del que parla ella?

Sí, és pot ser valent i lluitador però estar trist.

A mi la seva mirada em sembla que ha passat per moltes coses.

No sé què pensa, a mi em sembla enfadada, s’ha escapat el marit. (Totes riuen alhora).

Però ja no el necessita, l’ha perdonat 

Tu què en saps? (em demana)

Els pintors d’aquesta època viatgen molt, potser l’ha pintat aquí o a Madrid.

Sembla un home.

Sí?

No!

Una és més jove que l’altra.

No estic d’acord, al contrari.

Per què?

Per la pell de la cara, el coll, el pit és jove, les espatlles, la llum dels ulls. L’altra té arrugues al voltant de la cara. Aquesta té més vida a la cara.

Vull saber també la teva opinió

Potser voleu saber la Veritat, però quan mires una obra d’art què és això de la veritat?

La veritat és complicada, més aviat cal imaginació.

Sí. No passa res per tenir diferents opinions. Però també és veritat que jo tinc més informació, fa dies que he llegit sobre aquestes obres i aquests pintors i… (em tallen totes parlant alhora)

Mirant el pit està clar que és molt jove (riuen).

No hi ha molta diferència.

Deixem parlar a les professores?

No, no les deixem!

El cos és més jove que la cara, té cara d’home i no es correspon amb el cos.

No, això és perquè té el caràcter fort i es reflecteix a la cara.

El pintor ha pintat un travesti, però ha fet servir diferents pinzells.

És difícil per a nosaltres expressar què volem dir, parlar.

Però tu, què penses?

Penso bastant com vosaltres… té una ambigüitat com la que vosaltres expliqueu, prem la boca, està tensa, sembla una dona catalana?

Sí! (general) és provocativa, el vestit podria haver estat recte però ensenya un pit.

No s’adiu el cos amb la cara, una cara seriosa i un cos sensual, es veu mig pit.

Podríem intercanviar el cos i la cara amb el retrat del costat.

Aquesta sembla espantada.

Després escoltarem el que diu el pintor, la història?

No, no la tenim. Ells solien pintar per encàrrec i no coneixem els noms d’aquestes dones.

Però per entrar al museu han d’explicar històries importants!

Al museu també hi ha ficció.

Els pintors les havien de conèixer per fer aquests retrats… segur.