Granollers commemora el 86è aniversari dels bombardejos de gener de 1939 i el Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust

Els bombardejos de gener de 1939 són presents en l’espai públic assenyalats amb les rajoles que s’identifiquen amb els colors violeta i negre i porten inscrita la data dels fets
20/01/2025

Les activitats inclouen un espectacle, la presentació d’un llibre, una sessió del projecte educatiu «Cinema, memòria, pau i drets humans» i un itinerari guiat.

La ciutat de Granollers va ser bombardejada els dies 24, 25 i 26 de gener de l’any 1939 i el 27 de gener de 1945, ara fa 80 anys, l’exèrcit Roig de la Unió Soviètica va entrar al camp d’extermini d’Auschwitz-Birkenau (Polònia) i va alliberar més de 7.000 presoners. Aquest dia, el 27 de gener, va ser proclamat per la UNESCO Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust. Granollers commemora aquestes dates, un any més, amb l’objectiu de preservar de la memòria històrica i refermar el seu compromís amb la pau i els drets humans.

Així, amb la coordinació de Can Jonch. Centre de Cultura per la Pau, s’han programat tres activitats. La primera serà la presentació del llibre "La Guerra Civil Española contada por los que nos la contaron", i que forma part de la saga " Memorial de voces ocultas". Es tracta d’un projecte benèfic i la recaptació dels exemplars venuts es destinarà a la investigació científica de la Fundació de l’Hospital de Santa Creu i Sant Pau de Barcelona. Es farà el dimarts 21 de gener, a les 19 h a Can Jonch, i comptarà amb la presentació de Plàcid Garcia Planas, reporter i exdirector del Memorial Democràtic, i la participació de la granollerina Fina Jonch, una de les autores. Jonch ha escrit per al llibre el relat «Jo també vinc d'un silenci», que recull la memòria del seu pare, el zoòleg Antoni Jonch i Cuspinera.

Un projecte educatiu, teatre i un itinerari guiat per refermar el compromís amb la pau

Amb motiu de la commemoració del Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust i en el marc del projecte educatiu "Cinema, memòria, pau i drets humans" de laFilmoteca de Catalunya, el 21 de gener el Cinema Edison dedica una sessió amb alumnat de secundària de la comarca a reflexionar sobre l’Holocaust. Aquest projecte fa servir curtmetratges i fragments de pel·lícules per tractar els drets humans des d’un punt de vista audiovisual mitjançant la reflexió a través d’activitats que treballen directament els temes proposats.

El divendres 24 de gener a les 20 h a la Sala Oberta del Teatre Auditori de Granollers es farà l’obra «Trampantojo, o el relat de la història d’Espanya». És una obra de Marina Villarejo i la primera producció de la companyia Espurna Teatre, companyia emergent que es proposa fer-nos repensar el nostre propi relat històric combinant el circ, la dansa, el cant, la música, el text, les projeccions i el teatre visual. Les entrades estan exhaurides.

Per acabar, el diumenge 26 de gener a les 11 del matí, el Museu de Granollers ofereix un itinerari guiat pels espais bombardejats el 1939, amb inscripció prèvia. Des del mes de febrer de 2019, els atacs de gener de 1939 són presents en l’espai públic assenyalats amb les rajoles que s’identifiquen amb els colors violeta i negre i porten inscrita la data dels fets. El recorregut pretén donar a conèixer aquesta part de la història més contemporània i preservar la memòria del que no ha de tornar a passar. 

Els bombardejos de 1939

Els dies 24, 25 i 26 de gener de l’any 1939, com a suport a l’avanç de les tropes franquistes, la ciutat va tornar a ser bombardejada per l’aviació sota les ordres del general Franco, i hi va haver una quarantena de víctimes més i noves destrosses. Els atacs aeris de 1939 varen ser més dispersos que els de maig del 38; la part més afectada va ser la zona del passeig de la Muntanya i els carrers de Josep Umbert, Anníbal, Sant Jaume, Ricomà, Travesseres, Francesc Ribas... El dia 28 de gener les tropes franquistes van entrar a Granollers.

La memòria dels deportats granollerins als camps nazis

A partir del treball de recerca «Els vallesans als camps nazis» de la granollerina Núria Sala i Ventura, que va ser completat amb la recerca feta des de l’Arxiu Municipal de Granollers i Can Jonch. Centre de Cultura per la Pau, la ciutat va identificar set granollerins que van ser deportats a camps nazis:

Les llambordes anomenades Stolpersteine, creades per l’artista Günter Demnig en record de les persones deportades als camps nazis, es troben al paviment de diferents punts de Granollers on les víctimes van viure o treballar en llibertat abans de l'empresonament o la deportació. Cada llamborda és única, es realitza a mà amb formigó i coberta d’una fulla de llautó on es graven les dades de les persones que foren empresonades i deportades.

 

Arxivat a: General