IES Domus d'Olivet. 1r ESO A

Concepte: Patrimoni i Retrat

per Clara Rebollo

Al Museu, a partir del retrat de Maximilien de Béthune, Duc de Sully

Veiem el retrat d’un home orgullós del que ha fet, sembla noble, un senyor ric, tal com va vestit, porta un gran medalló, potser és un rei i llegim una inscripció del seu nom, Maximilien. Ens recorda Miguel de Cervantes. També sembla un monjo. Pregunten on va viure l’escriptor. I finalment llegim la data de la pintura dins del mateix quadre, 1604. Reflexionem sobre qui és l’autor, ja que la cartel·la diu que és anònim, potser comparant-lo amb altres obres, escoles de pintura, decidim que és una de les tasques de la investigació de l’art.

Llegim que va ser militar i ministre, ens confirma que és un personatge públic, polític, poderós i ens confirma la idea del semblant orgullós. Preguntem com podem saber tots els títols nobiliaris, com sabem tanta informació de del personatge. Mirant l’escut, els símbols, buscant en llibres antics, documents antics, de l’època.

Ens mirem el personatge, és corpulent, té pinta de jutge, potser qui el va pintar va intentar donar aquesta sensació tan seriosa per afirmar la seva personalitat forta. Proposen la hipòtesi de si s’ha conservat la seva tomba i si han analitzat el cos per saber realment com era físicament. El color dels ulls, la mirada ens crida l’atenció, és forta i directe, les celles no tenen la mateixa mida, la seva mà té un canvi de color que ens inquieta, més aviat sembla el resultat de la restauració. Ironitzem sobre diferents criteris de restauració.

Al Museu, a partir del menhir de Ca l’Estrada

Ja l’hem estudiat, el coneixem bé però algú pregunta si una pedra pot ser una obra d’art. Algú respon que està dins del museu i això la converteix en art. Però algú matisa que no cal que sigui art per estar aquí, el seu valor és històric. Recordem que hem triat el concepte de patrimoni i que els museus poden tenir temàtiques molt variades, no cal només que siguin d’obres d’art, però tots conserven coses que tenen un valor, una importància simbòlica, històrica... Reflexionem sobre els mecanismes que legitimen què és l’art. I ens agrada pensar que també nosaltres puguem participar en la creació dels relats.

Tornem al menhir i veiem que no és només una pedra, és una escultura, és una pedra que ha estat treballada, hi ha un retrat, un baix relleu. Tractem de fer un exercici d’associació i comparació amb l’anterior retrat. Llegim la data del menhir, de fa uns 3.000 anys abans de Crist. La pedra és vermellosa, està esquerdada. Sembla una figura humana, la forma de la pedra ajuda i mirant el possible vestit suposem que també la indumentària del personatge ens informa com vestien fa 5.000 anys. No anaven despullats, porta una sivella. Pregunten si aquest també es podria restaurar per afegir les parts que falten. Especulem si dins seu hi ha alguna cosa i quan pesa.

I tornem a la nostra actualitat pensant com es fan els retrats avui en dia, de personatges importants, públics. Abans de marxar demanar saber que més hi ha al Museu del lloc on viuen, Canovelles.