Presentació projecte: Arqueologia d'un inventari. Vida i política dels objectes de la Salvaguarda a Granollers 1936-2020, a cura d'Ignasi Prat.

Dia i hora: dimarts 27/10/2020 de les 19:00h a les 20:00h

Lloc: Museu de Granollers

Organitza: Xarxa Transversal - Museu de Granollers- Roca Umbert

Es presenta la proposta d'Ignasi Prat, pel projecte Transversal. La mostra es podrà veure el maig de l'any vinent.

Obres els Dipòsits
Un projecte de Transversal Xarxa d'Activitats Culturals a cura de Frederic Montornès,  presenta 10 projectes artístics a 10 ciutats catalanes.
Els artistes creen projectes originals i inèdits a partir d'obres d'art i documents emmagatzemats en dipòsits de 10 museus i arxius de Catalunya.
El Museu de Granollers i Roca Umbert, fàbrica de les arts, presenten la proposta d'Ignasi Prat (Sant Esteve de Palautordera, 1981), a partir de peces
dipositades al Museu de Granollers a mans de la Junta de Salvaguarda del Patrimoni de la Generalitat de Catalunya en el període de la Guerra Civil.

Dies després d’esclatar la Guerra Civil, les autoritats municipals de Granollers van salvaguardar el patrimoni cultural del Vallès Oriental. Van recollir objectes artístics principalment de finques adinerades i edificis religiosos. Es va generar un inventari amb la procedència, el nom dels propietaris, i una descripció de cada objecte. El 1939 es va fer un segon inventari que incorporava el registre de devolució dels objectes. L’encreuament de dades conclou que 3.696 objectes no van ser retornats perquè ningú els va reclamar. I encara estan al museu.
Ignasi Prat s’ha consagrat a un treball d’arqueologia identificant, una a una, les obres d’art custodiades durant la Guerra Civil.
Les peces “recuperades” seran objecte d’una exposició al museu durant el mes de maig del 2021.
Aquest dimarts, tindrem l'oportunitat de conèixer l'estat de la recerca.

Obres els dipòsits”, de Frederic Montornés, és el projecte guanyador del concurs de comissariat artístic convocat l’any 2019 per Transversal Xarxa d'Activitats Culturals, que compta amb la participació de les artistes Anna Dot, Lúa Coderch, Marla Jacarilla, Regina Giménez, Èlia Llach, Ignasi Prat, Mariona Moncunill, Martí Anson, Oriol Vilapuig i Oscar Holloway, que han accedit als dipòsits dels museus i arxius de Girona, Vilanova i la Geltrú, Granollers, Mataró, Manresa, Reus, Figueres, Olot, Tortosa i Sant Cugat del Vallès.
L’objectiu d’“Obres els dipòsits” és articular un projecte artístic coral i de nova creació a partir de la reinterpretació lliure i personal de cada artista a partir d’algun dels objectes que estan guardats als dipòsits dels museus i arxius comarcals i que han cridat la seva atenció - obres d’art, documents, llibres...- amb la voluntat de fer-los visibles, dotar-los d’una segona vida.
El resultat són 10 projectes artístics que van des de la videoinstal·lació, a obres sobre paper fins a la performance, fotografia, vídeo, conferències, publicacions i obres sonores, entre altres.
La presentació del projecte’“Obres els dipòsits” se celebrarà de forma simultània a les 10 ciutats catalanes durant la setmana del 24 d’octubre a l’1 de novembre.
El Consorci Transversal Xarxa d’Activitats Culturals, format per deu ciutats mitjanes de Catalunya, treballa per la promoció i defensa de la cultura. Des de 2017, i de forma anual, impulsen projectes de producció pròpia en el camp de les arts visuals i escèniques, que tenen lloc de forma simultània als deu municipis de la xarxa.
Tota la informació a www.txac.cat

Cal inscripció prèvia. Aforament limitat
Activitat gratuïta pensada per públic adult i jove
Cal complir amb les mesures sanitàries i socials pertinents