Performance Otro modo de hacer juegos con las manos

Dia i hora: dissabte 02/04/2022 de les 18:30h a les 19:00h

Lloc: Museu de Granollers

Organitza: Museu de Granollers

Proposta performativa i expositiva que sorgeix d’una col·lecció d'estampes xilogràfiques del s. XVIII a l’entorn dels jocs de màgia i treballada, conjuntament, entre Anna Dot, artista, amb Alba Sanmartí, actriu i professora de dansa.

Otro modo de hacer juegos con las manos és un treball performatiu que pren com a punt de partida tres obres de fons de museus de Girona: una talla de fusta de santa Llúcia en la qual la santa sosté un platet amb els seus ulls, la figura d'un àngel sense mans i una fascinant col·lecció d'estampes xilogràfiques pertanyents al llibre Engaños a ojos vistas y diversión de trabajos mundanos fundada en lícitos juegos de manos (...), una obra de Pablo Minguet i Yrol publicada a Madrid l'any 1755 que explica trucs de mans senzills. Un dels capítols està dedicat a jocs amb mocadors, dels quals l'autor diu que "son tan fáciles, que incluso las señoras mujeres los pueden hacer para divertirse entre ellas cuando están en visita". Tan el text com les il·lustracions que apareixen en el llibre, expliquen els moviments que cal fer en cada joc, les frases que s'han de dir i, sobretot, com cal preparar els mocadors per enganyar l'espectador.

A partir d'aquest capítol del llibre, i tenint també present la talla de santa Llúcia i els seus ulls arrancats, així com la figura de l'àngel sense mà, Anna Dot va convidar l'actriu i professora de dansa Alba Santmartí a desenvolupar una performance basada en aquests jocs que conjugués idees relacionades amb el tacte, la visibilitat i l'ocultació, i la figura femenina. Otro modo de hacer juegos con las manos és una performance de caràcter coreogràfic en què Anna Dot i Alba Santmartí fan interpretacions de sis dels trucs de màgia explicats al llibre de Pablo Minguet i Yrol, i en la qual deixen de banda els mocadors per centrar l'atenció en el moviment que fan les mans, fent visible l'engany, destapant el truc, mostrant el que acostuma a romandre ocult.