Una guerra desconeguda: El context militar i polític de l’assalt carlí de Granollers de 1875

Dia i hora: dijous 13/03/2025 a les 19:00h

Lloc: Can Jonch. Centre de Cultura per la Pau.

Organitza: Centre d'Estudis de l'Associació Cultural de Granollers

En el marc de la commemoració dels 150 anys de l’entrada dels carlins a Granollers, el Centre d’Estudis de Granollers us convida a la presentació de la ponència.

Durant el segle XIX, Catalunya va ser un dels països que més guerres civils va patir a tot el continent europeu. Uns conflictes que van adoptar diverses formes (guerres de guerrilles, revoltes amb suport civil o militar, intents de cop d’estat) i que van marcar la cultura política catalana i la història del país. La tercera guerra carlina (1872-1875) va trasbalsar la nostra societat afectant règims monàrquics i republicans, modificant les condicions de treball, l’organització política i militaritzant la vida civil, amb la creació de cossos de voluntaris i de sistemes de fortificació en nombrosos pobles del país. En aquest context es va produir l’entrada dels batallons carlins a la ciutat de Granollers. Va ser en un moment d’auge del carlisme, però també quan s’hi manifestaven els primers símptomes de fallida com a gran alternativa armada del catolicisme. Aquesta ponència situarà en aquest context l’assalt carlí de Granollers.

Lluís Ferran Toledano Gonzàlez és professor agregat de la Universitat Autònoma de Barcelona des de 2004 i ha impartit seminaris en una dotzena d’universitats espanyoles i d’àmbit internacional. És autor de diversos llibres i treballs científics sobre la història de la contrarevolució, la construcció de les memòries nacionals, la història del parlamentarisme i els discursos de la corrupció. Ha format part d’una desena de projectes competitius dirigits pels professors Borja de Riquer, Antoni Moliner i Emilio La Parra, entre d’altres. Fins al 2022 ha estat investigador principal del grup de recerca SGR PICEC (Política, Institucions i Corrupció a l’Època Contemporània), i durant els anys 2005-2006 ocupà la direcció de projectes del Centre d’Història Contemporània de Catalunya.

Arxivat a: Interès general