Pintant a la 4a.planta

Pintant a la 4a planta

Projecte artístic que Vicenç Viaplana, Frau Recerques Visuals i Ramon Solé han estat gestant durant els mesos d’octubre a desembre de 2020 a la 4a planta del Museu de Granollers. L'obra es va presentar a la sala SET del 25 de març al 9 de maig de 2021.

Submergències és l’obra pictòrica de gran format (3 x 8 m) de l’artista Vicenç Viaplana.

És un quadríptic matèric i quasi monocrom que ens interpel·la. És un gran mur visual on s’evidencia la desaparició de referents i de processos d’alguna classe natural, l’extinció de bioespècies. Són forces submergides que escapen de la raó i de la figuració, però que alhora se’ns presenten en visions de dimensions colossals d’un imaginari de frondositat, de vida submergida on tot és mostrat i on tot flueix.

És una peça amb la força personalíssima i vigent d’un artista plàstic, que conté diferents ritmes, traces, batecs, rastres, profunditats i veladures, opacitats i brillantors, les quals capturen la nostra atenció i ens endinsen en el llenguatge visual propi de l’art. Un llenguatge que es caracteritza pel seu codi obert d’interpretació.

L’obra és site specific art, és a dir, art específic per a un lloc i és el resultat d’hores de treball al Museu, en un espai públic, que no és l’estudi on Viaplana acostuma a treballar, ni les dimensions de la peça són les habituals que acostuma a utilitzar.L’exposició mostra l’acte de pintar tal i com és. L’eliminació de l’environament físic a l’hora de presentar l’obra ens permetrà veure la pintura nua d’efectes que li són aliens i provocarà la presència de la pintura per ella mateixa, com a entitat plàstica i de reflexió intel·lectual. És una gran lona pintada que retorna de manera ocasional l’activitat artística en el mateix lloc de posterior exhibició del treball, les sales del Museu.

L’obra, realitzada in situ a la 4a planta del Museu de Granollers d’octubre a desembre de 2020, es va presentar a la sala SET del Museu del 25 de març al 9 de maig de 2021, acompanyada de la producció videogràfica de FRAU recerques visuals on es documentava el procés de creació del pintor. El músic Ramon Solétambé va crear, paral·lelament, durant els dies de realització de la pintura, una peça sonora original. L’obra va ser adquirida per l’Ajuntament de Granollers i instal·lada al Museu de Ciències Naturals de Granollers l’1 de desembre de 2022.