El BM Granollers i l’esport femení

19/03/2021

Ponència del Centre d'Estudis de l'Associació Cultural de Granollers i el Museu de Granollers.

Podeu visionar la conferència al canal youtube del Museu de Granollers: https://youtu.be/9p0k2Wm8gG8

En el marc del 75è aniversari del BM Granollers, aquesta ponència vol explicar la història i les circumstàncies que van emmarcar la progressiva incorporació de les dones a la pràctica de l’handbol a Granollers, i molt especialment en la trajectòria de l’equip sènior femení, des dels seus orígens fins al moment actual en què, ja molt consolidat, juga en la Divisió d’Honor Femenina. Aquesta trajectòria s’explica a partir de tres etapes distintes, que coincideixen amb tres moments històrics i socials molt determinats: els darrers anys del franquisme, els primers anys de democràcia i els primers anys del segle XXI. L’evolució de l’equip femení del BM Granollers és resultat tant del context d’aquests moments històrics com de la forma en què el club va intentar donar-hi resposta. Des de l’any 2014, el BM Granollers és l’únic club a Espanya que té els primers equips masculí i femení jugant en la màxima categoria dels respectius campionats.

Gemma Barbany Grau (Granollers, 1961) és professora d’educació física i esports, i té el títol d’entrenadora nacional d’handbol. Filla del jugador i cofundador del BM Granollers, Joan Barbany Pujol, va ser una de les impulsores de l’equip d’handbol femení del BM Granollers i també en va ser jugadora (1976-1985). Després va ser entrenadora de diferents categories infantils i juvenils femenines (1986-1989) i actualment segueix col·laborant amb el club com a mare de quatre fills que en són jugadors i jugadores.

Lambert Botey Prat (Granollers, 1951) és escriptor i cineasta. Membre de l’Associació Cultural de Granollers i del Cinema Edison, ha publicat amb Jordina Medalla diversos treballs sobre la història del cinema al Vallès Oriental, a més de novel·les i llibres de poesia, i ha dirigit curtmetratges de ficció i alguns documentals. Fill d’Emili Botey Alsina, que va ser president del BM Granollers (1955-1969), de ben petit va viure l’handbol a l’ambient familiar. Fidel seguidor del KH7 BM Granollers, ha escrit per a El 9 Nou alguns articles dedicats al handbol i molt especialment a l’equip femení.

Miriam González Amores (Les Franqueses del Vallès, 1994) graduada en Ciències Biomèdiques especialitzada en assajos clínics i va ser jugadora professional d'handbol durant 7 anys a la Divisió d'Honor Femenina. Ha jugat a handbol des de que tenia 8 anys, va formar part de la plantilla del primer equip femení del BM Granollers (2013-2020) i l'any passat 2020 va debutar a la lliga francesa. Va debutar amb la selecció espanyola en categories base. Actualment treballa a l'Hospital Universitari Vall d'Hebron a la Unitat de Patologia Infecciosa i Immunodeficiències Pediàtriques com a coordinadora d'assajos clínics i gestora de projectes d'investigació

Andrea de la Torre Pérez (Valldoreix, 1990) és educadora física i esportista professional. Ha jugat a handbol des que tenia 8 anys. Ha format part de la plantilla del primer equip femení del BM Granollers (2012-2019) i des del 2019 juga a la lliga francesa. Va debutar amb la selecció espanyola absoluta als Jocs del Mediterrani de 2018 a Tarragona, on aconseguí la medalla d’or, i també va participar al torneig internacional TIE de 2019. Actualment està cursant un doctorat d’esport i gènere sobre l’handbol en l’alta competició a l’INEFC de Barcelona.

Arxivat a: General