Comença la campanya d'excavacions a Puiggraciós

04/09/2023

El Museu de Granollers dirigeix la recerca arqueològica per conèixer l'època ibèrica a la comarca

5a Campanya d'excavacions arqueològiques a Puiggraciós

Aquest mes de setembre tornen les excavacions arqueològiques al poblat ibèric de Puiggraciós. L’equip encapçalat per l’arqueòleg del Museu de Granollers, Marc Guàrdia, reempren la recerca, centrada en analitzar l’abast de l’ocupació ibèrica al turó. L’equip, està format per un grup de 10 arqueòlegs i estudiants. El Museu de Granollers impulsa l'excavació del poblat ibèric de Puiggraciós, amb la col·laboració de l'Ajuntament de Bigues i Riells del Fai i de l'Ajuntament de Figaró-Montmany. El jaciment forma part dels termes municipals de Bigues i Riells del Fai, Figaró-Montmany i l'Ametlla del Vallès.

Aquesta acció s'emmarca en el projecte de recerca del Museu de Granollers sobre el coneixement de l'extrem nord de la Laietània en època ibèrica. L’objectiu del projecte és ampliar el coneixement que tenim tant de la societat com de l’economia ibèrica en el marc de l’interior de la Laietània, territori que comprèn, entre d’altres, l’actual comarca del Vallès Oriental.

Redescobrint Puiggraciós

Salvador Llobet va descobrir el poblat ibèric de Puiggraciós el 1940. Les primeres excavacions, però, les va fer Leandre Villaronga a inicis dels anys 50. Aquestes primeres exploracions van identificar un possible recinte emmurallat i es va excavar el recinte del cim del turó, ara ben visible. En aquell moment es va determinar que l'ocupació ibèrica de Puiggraciós s'emmarcava entre els segles III i I aC.

Des d'aleshores no s'havia tornat a intervenir, de manera controlada, en el jaciment. El Museu de Granollers desenvolupa un projecte de recerca arqueològica d’abast comarcal, que comprèn també l'excavació del poblat ibèric del Puig del Castell de Samalús, i la revisió del material ibèric del fons del Museu.

El material arqueològic que es trobi a Puiggraciós serà dipositat als magatzems del Museu de Granollers, i al llarg d’aquest curs acadèmic serà analitzat en el marc de les pràctiques universitàries amb alumnes de la UAB, dirigides pel Museu de Granollers.

Un dels eixos d'aquesta recerca és l'excavació del poblat ibèric de Puiggraciós, que esperem que aporti llum per entendre millor què succeeix en aquesta àrea de la tribu dels Laietans.

Arxivat a: Arqueologia