Jornada Europea del Patrimoni a Catalunya 2023

05/10/2023

El Museu de Granollers s'adhereix a la celebració de la Jornada Europea del Patrimoni amb un itinerari: Hospitals de Granollers. De vila a ciutat.

Hospitals de Granollers. De vila a ciutat

Diumenge 15 d'octubre, a les 11h

Lloc de trobada: L'Adoberia. Plaça de l'Església, 7

Activitat gratuïta

Un itinerari pels indrets i edificis hospitalaris: des de l’antic Hospital medieval de la vila, passant per l’indret on hi havia hagut l’Hospital dels Caputxins (meitat s.XIX) per arribar a l’edifici històric de l’actual Hospital General de Granollers.

Amb el guiatge de Cinta Cantarell (histopriadora de l’art) i amb la participació de la ballarina, coreògrafa, performance Carme Nájera i el músic Roger Sans.

El cap de setmana de 13, 14 i 15 d’octubre se celebra, com cada any, Les Jornades Europees del Patrimoni (JEP), l’activitat considerada més participativa i important d’Europa en relació al patrimoni cultural. Aquesta és una iniciativa de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural que a partir de l’any 1991 i al llarg de tots aquests anys ens ha permès conèixer la riquesa i la diversitat del nostre patrimoni gràcies a la participació de municipis, institucions, associacions i entitats culturals que organitzen tot un seguit d’activitats gratuïtes (portes obertes, itineraris, tallers,...) per apropar el patrimoni a la ciutadania.

Aquest any 2023 les Jornades Europees de Patrimoni estan dedicades al “patrimoni viu, en referencia als coneixements i les habilitats que es transmeten de generació en generació i que actualment es continuen mantenint”. El patrimoni cultural és molt divers i es pot salvaguardar de moltes maneres, és per això que enguany, i coincidint amb el centenari de l’edifici històric de l’Hospital General de Granollers, la proposta que fem des del Museu de Granollers és una ruta pels diversos indrets on hi hagut els edificis hospitalaris fins arribar a l‘actual hospital.

Sota el nom Hospitals de Granollers. De vila a ciutat, farem un itinerari visitant l’antic hospital medieval de la vila, fundat per Bertran de Seva i que ja existia en el segle XIV, avui convertit en sala polivalent amb el nom de Sala Francesc Tarafa. Visitarem, també, el lloc que ocupava l’hospital dels Caputxins a meitat segle XIX, a l’actual Parc Torras Villà i finalment arribarem a l’Hospital General de Granollers, inaugurat el 25 de juliol de 1923. L’actual hospital es deu a un projecte de l’arquitecte J.M. Miró Guibernau planificat el 1914 amb criteris modernistes i inaugurat l’any 1923 sota domini noucentista. Les dificultats econòmiques van endarrerir la seva construcció i posada en marxa, però es va mantenir el projecte original. Tot i que des de que va iniciar la seva activitat assistencial no ha parat de créixer adaptant-se a les necessitats de cada moment, en una població en constant creixement, han sabut conservar el nucli central sense perdre l’essència de l’edifici primitiu.