IES Antoni Cumella 1r Batxillerat

Concepte: Mite clàssic

per Clara Rebollo

Al Museu, a partir del gravat El judici de Paris

Abans reflexionem sobre què és la mitologia per nosaltres, de què parlen els mites, dels fets naturals que no podem explicar o de la manera de veure el món, per fer pedagogia, per transmetre uns valors, una ideologia. Parlen de la mort, de l'amor, de l'enveja, de la covardia, de la valentia i de la por... parlen de la vida.

Reconeixem el mite d'aquest gravat, és el de la poma. El personatge masculí és Paris i les tres dones que l'envolten volen aconseguir-la i per ser les escollides mostren les seves virtuts: la bellesa, l'Afrodita, la saviesa i la valentia, l'Atenea. Debatem quina de les tres triaríem, tots estan d'acord amb valorar més la saviesa. La bellesa la pots modificar. L'actitud dels adolescents ha canviat molt, ja no valorem tant el físic, sino com és la persona. És un tòpic el que diuen els adults de nosaltres, no tothom és com diuen com som. De fet, triant aquesta assignatura, ja és trencar tòpics, avui fer llatí o grec és saltar barreres, fins i tot arquitectòniques, tenim l'aula al final de tot de l'institut.

I el poder? és més fàcil arribar-hi a través de la saviesa, però què és el poder? estar per sobre dels altres, tenir més importància, tenir el control. Busquem exemples de poder, el dels polítics, el dels diners, els que manen més, segons un ordre jeràrquic. Però quins poders podem tenir dins d'un grup homogeni, com el nostre? Tenim poder de decidir, d'escollir el nostre futur i podem sentir inseguretat, por, però també orgull, satisfacció. I totes aquestes coses les sentim simultàniament. Com aquestes tres dones, que podrien ser una mateixa. La dificultat de veritat és trobar una bona combinació de tot plegat. No haver de desterrar cap de les tres.

Una deesa va acompanyada d'un paó i darrera de Paris hi ha Cupido. Afrodita va mig despullada, ensenyant un pit. Ja ha triat la Bellesa, li dóna la poma a ella. A Atenea la identifiquem per un dels seus atributs, una medusa al pit. Queda pendent buscar la font literària del Judici de Paris i anem a mirar una altra medusa.

Al Museu, a partir del Cap de Medusa

És una dona amb cabells de serps. Perseu li va tallar el cap i es va protegir amb un escut per no creuar-se amb la seva mirada, la medusa es va trobar amb el seu propi reflex. Ho sabem per una pel·lícula. Mirem de recordar més informació de la història de la medusa, per entendre quin tema ens planteja aquest mite. Decidim cercar una possible relació de la Medusa amb el tema de la por davant les coses desconegudes, que ens desperten malsons de monstres i com la Medusa després esdevé símbol de protecció. Saber on es va trobar la peça, quina funció arquitectònica tenia originalment, també ens podria donar pistes per entendre el valor simbòlic.