IES Domus d'Olivet. 1r ESO B

Concepte: Patrimoni i arquitectura

per Clara Rebollo

Al Museu, a partir de l’obra de Vicenç Albarranch

Descrivim l’escena, és un ambient festiu, Diumenge de rams, hi ha molta gent al carrer, davant l’església. Expliquem quina és aquesta festivitat religiosa, perquè no està clar quan passa i què significa. La sensació que transmet la pintura és que tothom està content, potser pels colors càlids, ataronjats, hi ha llum amb algun contrast de colors liles. Però trobem una taca a la façana de l’església que ens inquieta, com una figura viva.

Encetem el tema de patrimoni qüestionant-nos per què no podem tocar la pintura. Costa acceptar que per tocar-ho una mica es faci malbé. Ens cal reflexionar com té més a veure amb el pas del temps. Ens resulta molt incòmode que dins del museu ens diguin que no als nostres impulsos. El museu té una doble obligació difícil de conciliar, cuidar-ho i ensenyar-ho. Resulta poc convincent per aquests adolescents. Ens plantegem també que passa dins del museu per la nit, si continuen il·luminades les obres.

Tornant a la pintura, descobrim que és l’església gòtica de Sant Esteve de Granollers i mirem de recordar quines diferències reconeixem amb l’actual. L’obra és de l’any 1935, abans de l’esclat de la Guerra Civil i anterior a la destrucció de bona part de l’església. Quedem que farem una fotografia de l’actualitat per trobar-hi diferències amb l’església després de la seva reconstrucció. I reflexionen sobre el patrimoni arquitectònic del seu entorn com l’església romànica de Sant Fèlix.

Al Museu, a partir de l’obra de Martí i Alsina

És un dijous perquè hi ha mercat a la Porxada, la plaça de Granollers. Veiem molta ramaderia i els venedors semblen pagesos, tenen parades amb molts compradors. Es nota que és de fa molt temps, pel tipus de roba. Hi ha molta diversitat de gent, per la indumentària veiem diferents tipus de dones, unes amb vestits elegants i altres amb mocadors, d’aire més popular i els homes amb barretines o barrets. Mirem d’organitzar com era la societat llavors, menestrals, pagesos, burgesos.

Mirem d’esbrinar de quan és el quadre. No sabem la data exacte però sí que és del segle XIX. I parlem de què significa la paraula esbós. També rumiem sobre la importància dels espais púbics fa cent anys i ara, i quins coneixem nosaltres, també podrien ser els espais esportius, els instituts, els museus. Decidim també fer un exercici de comparació amb la Porxada actualment per trobar diferències amb la que va pintar Martí i Alsina.