IES Lauro 2n ESO B

Concepte: L'ésser viu

per Clara Rebollo

Al Museu, a partir del retrat de Raimundo de Madrazo

És una noia que està mirant alguna cosa amb curiositat. El cabell es confon amb el fons. Un ull està poc definit. Sembla que vagi vestida amb bata. Està posant davant del pintor, gens natural, intentant semblar el més bonica possible. El fons de la pintura és molt fosc i hi ha molta llum a la cara. En el mateix retrat veiem diferents expressions del rostre. Els ossos del coll estan molt marcats. Per una banda és rígida i d'altra banda està més relaxada.

Ens preguntem si aquesta dona ha existit o se l'ha inventat el pintor, potser es tracta d'un pintor d'ara que ha recreat una època passada. Pensem quins canals, quines fonts documentals, tenim per saber-ho. Suposem que ha de ser un personatge de la noblesa. Ens imaginem quin és el focus de llum amb el que ha treballat el pintor. Preguntem quins mecanismes hi ha perquè una obra entri a formar part de la col·lecció d'un museu. I finalment ens plantegem la història de la peça, com va arribar al Museu de Granollers.

Al Museu, a partir de l'obra de Carles Planell

Sembla una cara esculpida en pedra però també una taula parada vista des de dalt. Insegurs llancem paraules tècniques sobre el punt de vista, que ens sonen, però no estem segurs de quina és la bona, picat, contrapicat, vista d'ocell, vista aèria. També diem que sembla un robot o dues persones dins d'un cotxe. O un personatge japonès que practica sumo, també podria ser algú amb una màscara, com un metge amb la boca tapada o tota l'obra podria ser un retrat d'una gran cara. O dues persones en una gran abraçada. No, és un joc geomètric de formes, en realitat és un quadre abstracte, ara discutim què vol dir aquest concepte: coses que no les podem tocar, que les podem veure de diferents maneres, representació no figurativa. Arribem a la conclusió que no ens posarem d'acord amb aquesta obra sobre si és o no una figura. Però en el que sí que ens hem de posar d'acord és en la tècnica, primer ens semblava pedra, ara sabem que és una pintura. No ho sembla, és molt brillant, lluent.